Senza categoria

NOCNE KOSZMARY CZY NOCNE ATAKI PANIKI?

Jak objawia się atak paniki?

Atak paniki określany jest jako stan bardzo silnego lęku lub dyskomfortu któremu towarzyszą cztery ( lub więcej) z następujących objawów:

● Palpitacje, przyspieszone bicie serca

● Pocenie się

● Zawroty głowy, uczucie omdlewania

Trzęsienie się lub drgawki

● Uczucie braku powietrza lub duszenia się

● Uczucie dławienia się

  1. ● Bóle w klatce piersiowej lub uczucie dyskomfortu● Mdłości lub bóle brzucha
    ● Strach przed utratą kontroli lub szaleństwem

    ● Strach przed umieraniem

    ● Parestezje

    Na poziomie psychicznym, osoba przeżywająca atak paniki może mieć poczucie nierealności świata (derealizacja) lub zmian we własnej osobie (depersonalizacja)

Atak paniki pojawiają się nagle, narasta bardzo szybko i może trwać od kilku do średnio 30 minut. Stan lęku całkowicie odbiera uczucie równowagi i możliwość sprawowania nad sobą kontroli. Strach, może być czasami zupełnie nieuzasadniony i posiadać siłę, która w zupełności dominuje nasze ciało i umysł.

Podczas ataku paniki myśli,które przychodzą do głowy są związane z obawą o własne życie: ” Zaraz umrę, zaraz zemdleję, to na pewno jakaś poważna choroba, to na pewno zawał”.

Atak paniki nie stanowi błahego problemu. Prawdziwy problem pojawia się jednak dopiero wtedy, gdy atak paniki przybiera formę powracającego epizodu, a na dodatek nie można go przewidzieć z wyprzedzeniem.

Symptomy fizyczne, które towarzyszą atakowi są nieprzyjemne i trudne do wykazania z pamięci. To właśnie one sprawiają, że wydaje się nam, iż zupełnie tracimy kontrolę nad sytuacją i pojawia się tak zwany lęk przed lekiem. To z kolei prowadzi do przeświadczenia, że grozi nam śmiertelne zagrożenie.

Jak odróżnić koszmar o nocnego ataku paniki?

Jedną z form napadów paniki są napady występujące w nocy. Obecnie nie została potwierdzona hipoteza sugerująca, jakoby nocne napady paniki były cięższą formą zespołu lęku napadowego czy też jedną z form manifestacji podwyższonej podatności na zaburzenia snu. Wiele osób wierzy, że nocny atak paniki to nic innego jak koszmar. Mimo wszystko koszmary mogą prowadzić do odczuwania silnego lęku i strachu. W przypadku nocnego ataku paniki mówimy o czymś zupełnie innym. Przyspieszone bicie sera, silne uczucie lęku, pocenie się, to typowe symptomy wybudzenia się z koszmarnego snu. Różnica między koszmarem a atakiem paniki tkwi w tym, że osoba nie pamięta snu a stan lęku trwa długo co nie umożliwia powrót do relaksacji i powrócenia do snu.

Jakie są przyczyny napadów paniki?

Współczesna nauka zgodnie dowodzi współwystępowanie czynników natury biologicznej i psychologicznej.

Obecnie, coraz bardziej popularna staje się hipoteza odnośnie ścisłego związku lęku panicznego z występowaniem zespołu wypadania płatka zastawki dwudzielnej. Jednak jak dotąd, nie znana jest przyczyna owej zależności. Jeśli mówimy o czynnikach należących do sfery psychicznej człowieka, lęk paniczny bardzo często pojawia się wraz z innymi zaburzeniami lękowymi i zaburzeniami psychicznymi , takimi jak depresja ,uzależnienie od substancji psychoaktywnych.

Pomoc osobom cierpiącym na nawracające napady paniki musi być indywidualizowana i starannie przygotowana.

Najczęściej stosowane formy leczenia, to

  • psychoterapia, która polega na dawaniu wsparcia, próbie zrozumienia mechanizmu funkcjonowania lęku i redukcji napięcia.
  • leczenie farmakologiczne.
  • Powinniśmy pamiętać też o tym, że ataki paniki często znajdują powiązanie z innymi chorobami, takimi jak nadczynność tarczycy, nadczynność przytarczyc, chromochłonny guz nadnerczy i innymi. Najważniejszym sposobem, aby powoli zmniejszać intensywność napadów, jest zrozumienie, że żadna z naszych największych obaw nie ma prawa się spełnić. Jest to niewątpliwie trudne, bo zawsze ufaliśmy naszemu ciału, a teraz musimy to zaufanie w pewnym stopniu zawiesić.

Rispondi

Inserisci i tuoi dati qui sotto o clicca su un'icona per effettuare l'accesso:

Logo di WordPress.com

Stai commentando usando il tuo account WordPress.com. Chiudi sessione /  Modifica )

Foto Twitter

Stai commentando usando il tuo account Twitter. Chiudi sessione /  Modifica )

Foto di Facebook

Stai commentando usando il tuo account Facebook. Chiudi sessione /  Modifica )

Connessione a %s...